Bereikbaarheid

De N200 is tussen Amsterdam en Halfweg volledig vernieuwd. Op 1 oktober 2018 begonnen we en in november 2020 rondden we de laatste werkzaamheden af. Tijdens de werkzaamheden waren er verschillende afsluitingen nodig waar automobilisten en fietsers last van hadden. In de animatie (2018) hieronder leggen we uit wat weggebruikers ervan merkten op de weg en wat ze konden doen om zo min mogelijk last te hebben van afsluitingen. Zo hielpen we weggebruikers goed voorbereid op weg te gaan. 

 

 

Altijd goed voorbereid op weg!

Tijdens de werkzaamheden was de actuele verkeerssituatie altijd te raadplegen op www.denieuwen200.nl. Je kon live meekijken op zes camera’s die langs de N200 hingen om te zien hoe druk het was. Ook kon je op de kaart je route plannen. Afsluitingen waren altijd actueel op de kaart verwerkt. Zo konden weggebruikers altijd goed voorbereid op weg gaan.

Wat merkte u van de werkzaamheden?

Hinder voor autoverkeer tussen Amsterdam en Halfweg

  • In beide richtingen was lange tijd één N200-rijstrook beschikbaar. Oversteken bij kruispunten bleef mogelijk.
  • De zijwegen van de N200 in Halfweg, richting Westpoort, Amsterdam Nieuw-West en West en de op- en afrit van de A10 bleven bereikbaar. Wel waren er afsluitingen nodig, soms van een paar dagen en soms een paar weken. We sloten nooit meerdere zijwegen tegelijk.
  • Automobilisten moesten rekening houden met gemiddeld 15 minuten extra reistijd. We hielden het verkeer continu in de gaten. Zo konden we waar mogelijk extra maatregelen nemen.
  • Niet alleen de N200, maar ook omliggende wegen kregen te maken met meer verkeer.
  • In het voorjaar van 2019 werd de Haarlemmerweg ten oosten van de kruising met de Admiraal de Ruijterweg een lang weekend afgesloten.
  • Medio mei 2019 begonnen we met de sloop van de Boezembruggen. We startten met de sloop van de zuidelijke brug (inclusief de fietsbrug). Het verkeer kon gebruik blijven maken van de noordelijke brug. Voor fietsers en voetgangers gold een omleidingsroute. Aansluitend werd de nieuwe Boezembrug gebouwd. Toen de nieuwe brug klaar was en het verkeer daar overheen reed, sloopten we de oude noordelijke brug.

We adviseerden automobilisten om hun navigatie te gebruiken en te rijden via de A9-A4-A10 of A5-A9. Andere (sluip)routes waren niet geschikt voor veel verkeer en leidden tot extra reistijd. Gele borden en tekstkarren langs de weg gaven de adviesroutes aan.

Hinder voor (brom)fietsers en voetgangers

Het fietspad ten zuiden van de N200 werd afgesloten en (brom)fietsers omgeleid. (Brom)fietsers en voetgangers konden de N200 blijven oversteken bij kruispunten. Wel waren er meerdere afsluitingen bij de kruisingen waarbij oversteken tijdelijk niet mogelijk was. Fietsers en voetgangers werden dan omgeleid via de dichtstbijzijnde kruising. We deelden visitekaartjes uit bij de kruisingen en plaatsten berichten op onze sociale media om fietsers hierop voor te bereiden.  

Op www.denieuwen200.nl/fiets hadden we alle informatie over fiets- en voetpaden gebundeld. Op de kaart werden alle actuele afsluitingen en omleidingen weergegeven. Deze kaart werkten we steeds bij. 

Openbaar vervoer

  • Station Sloterdijk bleef gewoon bereikbaar voor trein, tram en bus.
  • Bus 80 bleef ondanks de werkzaamheden de normale dienstregeling rijden. 
  • De bussen van GVB rondom de N200 bleven rijden, alleen was er zo nu en dan een kleine omleiding.