De dijk onder de Haarlemmerweg is er eentje met geschiedenis. Over de waterkering liep in 1839 de eerste spoorlijn van Nederland, geëxploiteerd door de Hollandsche IJzeren Spoorweg-Maatschappij (HIJSM). Deze spoorlijn verbond Amsterdam met Haarlem. Later reed er een tramlijn overheen, en weer later het autoverkeer van de N200.

Tot 50 centimeter hogere dijk

De dijk onder de Haarlemmerweg  beschermt Amsterdam Nieuw-West tegen hoge waterstanden in de Haarlemmertrekvaart. ‘Het vele verkeer over de kruin van de dijk zorgt ervoor dat de waterkering ongeveer 1 centimeter per jaar zakt,’ zegt Willem Bogaard van Waternet. ‘Op een aantal plekken is de dijk nu 50 centimeter lager dan hij was. Het water zakt niet, dus eens in de zoveel tijd is het nodig dat we de dijk weer op hoogte brengen.’

Foto: Tot 50 centimeter hogere dijk

Foto: Tot 50 centimeter hogere dijk

Eén keer open

Het  onderhoud van de dijk wordt uitgevoerd door Waternet, namens  Waterschap Amstel, Gooi en Vecht. De verkeersdrukte op de N200 – per dag rijden daar zo’n 35.000 voertuigen overheen – zorgt ervoor dat de planning van dit onderhoud veel nauwer luistert dan vroeger. Vandaar dat Waternet het onderhoud combineert met de renovatie van het wegdek door Rijkswaterstaat. De weg hoeft dan maar één keer te worden opengebroken. Na de werkzaamheden kunnen de Haarlemmerweg en de dijk er weer tientallen jaren tegenaan.