Auto’s die over een weg rijden; dat geeft geluid. We proberen dat geluid in de buurt van bebouwing zo zacht mogelijk te houden. Het type asfalt op de weg speelt hierbij een belangrijke rol. Op veel wegen in Nederland ligt asfalt dat het geluid reduceert. Dit noemen we ook wel ‘stil asfalt’. Bij De Nieuwe N200 gebruiken we een Gelders mengsel: het relatief nieuwe stille asfalt SMA-G+.

“De letters SMA staan voor Steen Mastiek Asfalt”, vertelt omgevingsmanager bij De Nieuwe N200 Alexander de Baar. “Dat is eigenlijk een redelijk standaard type asfalt dat we op wegen al jaren gebruiken. De G+ in SMA-G+ verwijst naar beter voor het geluid en Gelderland, de provincie die dit SMA-asfalt de afgelopen jaren verder ontwikkelde tot een variant die minder geluid geeft zonder dat het sneller slijt.”

Stiller en duurzamer

Normaal wordt ‘geluidreducerend’ of stil asfalt vooral op lange stukken weg gebruikt en niet zozeer op kruisingen. Daar slijt asfalt sneller, omdat auto’s er continu remmen en optrekken. Daarom gebruiken we bij kruisingen vaak gewoon asfalt, omdat dit langer meegaat. “Dat SMA-G een variant is die dit allebei biedt, stiller én duurzamer, maakt het zeer geschikt voor de N200 met al zijn kruisingen”, vertelt Alexander.

Grootschalige toepassing SMA-G+ op de N200 uniek

Alexander: “Het hele traject van project De Nieuwe N200, van de Boezembrug in Halfweg tot de oprit naar de A10 in Amsterdam, krijgt SMA-G+. Het is voor het eerst dat dit op zo’n grote schaal door Rijkswaterstaat wordt toegepast en daarmee ook echt wel een proef. Het is de verwachting dat het beter is en minder snel slijt, maar dat moet ook in de praktijk blijken.”

Stille N200 klaar voor gebiedsontwikkeling Sloterdijk

Dat het stiller is, is wel direct duidelijk. Als je nu in de buurt van de N200 staat, hoor je echt verschil. De geluidsreductie van dit SMA-G+-asfalt is theoretisch zo’n 6 decibel. “Het geluid van de oude N200 voldeed aan alle geluidsnormen. Maar dit stille asfalt is één van de eisen voor de stedelijke weg, net als het terugbrengen van de maximumsnelheid naar 50 km/u in het Amsterdamse deel. Op deze manier is de Nieuwe N200 helemaal klaar voor de gebiedsontwikkeling van Sloterdijk de komende jaren.

Het hele traject van de nieuwe N200 krijgt stil asfalt, ook de kruisingen.