In totaal meer dan 6000 uur bekeken


De afgelopen twee jaar kon je via zes camera’s langs de N200 kijken of er file stond tussen Halfweg en Amsterdam. Nu we bijna klaar zijn met het werk aan de weg en er daardoor minder hinder is, gaan de camera’s weg. “Ze deden goed dienst; de kijkcijfers waren boven verwachting”, zegt mobiliteitsmanager Jasper de Vries.


In de voorbereiding op het project De Nieuwe N200 zochten we naar manieren om weggebruikers te helpen goed voorbereid op weg te gaan. “Dat was voor ons een belangrijk doel: weggebruikers zo goed mogelijk informeren zodat zij zelf de voor hen slimste reiskeuze konden maken”, vertelt Jasper.

Rode lijn op de kaart: ga je wel of niet op pad?

We zorgden ervoor dat je wegafsluitingen altijd op tijd kon zien in je navigatieapp. Dat klinkt misschien heel vanzelfsprekend, maar auto’s hebben vaak verschillende navigatiesystemen en de bedrijven achter die navigatieapps hun eigen werkwijze. Daarnaast is niet iedereen fan van kaartlezen: “Bij een rode lijn op Google Maps en een geschatte vertragingstijd, denk je soms toch dat het wel zal meevallen. Dus wilden we een stapje verder gaan. Wij communiceerden dat we hinder verwachtten doordat we aan de weg werkten. Vervolgens kon je dat zelf zien op de camerabeelden. Zo kon je ervan op aan dat onze informatie betrouwbaar was”, zegt Jasper.

Mooie zonsopgang boven de kruising Admiraal de Ruijterweg

De nieuwe stedelijke weg ter hoogte van de kruising Radarweg

Drukte op de N200 bij Halfweg tijdens een weekendafsluiting


Hoge kijkcijfers

Per maand keken gemiddeld zo’n 300 mensen naar de camerabeelden. In totaal werd maar liefst 6.000 uur naar de live-feeds gekeken – dat zijn ongeveer 35 hele dagen. Dat de camera’s populair waren, bleek niet alleen uit de kijkcijfers: “Toen een camera op gegeven moment in storing was, werden we daar direct op gewezen via onze Facebookpagina. Een omwonende liet ons weten dat het – als bewoner van de Osdorperweg met dagelijks diverse bezoeken aan Zwanenburg - heel handig is info te hebben over files op de N200”, vertelt Jasper.

Meerdere doeleinden

“De camera’s waren echt bedoeld voor verkeersdeelnemers om de drukte te zien. Maar we merkten ook dat mensen het leuk vonden om de voortgang van de werkzaamheden via de webcams te volgen. Op de camera ter hoogte van de Radarweg zag je bijvoorbeeld mooi de nieuwe stedelijke weg ontstaan”, vertelt Jasper, “En de camera’s waren ook nuttig voor ons project. Bijvoorbeeld om te zien hoe verkeersdeelnemers reageerden op nieuwe verkeerssituaties.”

Vandaag halen we de camera’s weg. We hebben de beelden niet opgenomen, dus je kunt ze niet terugkijken. We hielden rekening met privacy door kentekens automatisch af te schermen.