Betonpaver brengt barrier aan tussen rijbanen


De afgelopen twee weken heeft ééN200 een betonnen voertuigkering op de N200 tussen Halfweg en Amsterdam geplaatst. Met gebruik van een betonpaver werd de barrier ter plekke gestort tussen beide rijbanen. De barrier is uniek: het is de hoogste die ooit in Nederland is gestort. Wat kunnen we nog meer te weten komen over dit bijzondere staaltje werk? Emile van Bussel, disciplineleider bij ééN200, vertelt ons er meer over.
 

Unieke barrier

Nu de dijk onder de noordelijke rijbaan verhoogd is, overbrugt de voertuigkering het hoogteverschil tussen beide rijbanen. “Deze barrier is uniek in zijn soort. Niet alleen is hij de hoogste van het land, ook varieert hij in hoogte. Als je van Amsterdam naar Halfweg rijdt, is de barrier 90 centimeter hoog. Maar rijd je van Halfweg naar Amsterdam, dan torent hij tussen de 1.20 en 1.70 meter boven het wegdek uit. Bovendien is de paver die we gebruikten de enige machine in Nederland die het beton op deze manier kan storten”, aldus Van Bussel.

De tekst gaat verder onder de video.

 

Bijna 3 kilometer lang, ruim 5 miljoen kilo zwaar

De barrier is gemaakt van beton met in het midden twee staalkabels die de barrier bij elkaar houden. Deze werden tegelijkertijd met het beton door de betonpaver gestort. De paver legde in 12 dagen tijd zo’n 2800 meter af, van de Australiëhavenweg tot de Osdorperweg. Het beton had telkens zo’n 24 uur nodig om te drogen, maar heeft vier weken nodig om helemaal uit te harden. In totaal weegt hij wel 5,4 miljoen kilo.  

Frontale botsingen voorkomen

De gloednieuw gestorte voertuigkering is nodig voor de verkeersveiligheid. Hij voorkomt frontale botsingen met tegenliggend verkeer. En bots je tegen de barrier, dan zal deze niet kapotgaan en kun je er niet overheen kantelen. 

Duurzame oplossing

Onderdeel van de Nieuwe N200 was het ophogen van de dijk langs de Haarlemmertrekvaart. Door het vele verkeer op de weg zakt de waterkering elk jaar met 1 centimeter en was het zaak de dijk weer op hoogte te brengen zodat Amsterdam Nieuw-West nog lange tijd beschermd blijft tegen hoge waterstanden. “In de aanbesteding was het toepassen van de barrier een bijzonder onderdeel. Dankzij de barrier konden we er namelijk voor kiezen slechts één rijbaan op te hogen om de functie van de dijk te herstellen, waardoor we flink hebben kunnen besparen op de hoeveelheid materialen en het vervoer ervan. Dat maakte dat we een duurzame oplossing aan hebben kunnen bieden”, vertelt Van Bussel. 

  • slide
  • slide
  • slide
  • slide