Bezoekers enthousiast en kritisch tegelijkertijd over ontwerp nieuwe brug bij Halfweg
 

Zo’n vierhonderd bewoners van Halfweg en Zwanenburg bezochten gisteren de informatiemarkt van de Gemeente. Vooral het ontwerp en de planning van de nieuwe brug trok veel aandacht. Bezoekers werden aan de hand van 3D-modellen en met VR-brillen geïnformeerd over de sloop, de nieuwe brug en de voorlopige planning. Bewoners kijken vooral uit naar het eindresultaat en hebben over het algemeen begrip voor hinder en drukte die de werkzaamheden met zich mee brengen dit jaar.


In Halfweg en Zwanenburg staat de komende tijd veel te gebeuren. Er zijn plannen voor aanleg of aanpassingen aan wegen en fietspaden, bruggen, scholen, ontwikkelingen op bedrijventerrein en voor nieuwe woningen en nieuwe voorzieningen. Aannemers, ontwikkelaars en projectmanagers waren 13 maart op de informatiemarkt aanwezig om bewoners bij te praten over de verschillende projecten.

Eind mei start sloop brug

De voorbereidende werkzaamheden zijn nu al in volle gang. Zodra de nutsbedrijven de nieuwe leidingen hebben aangesloten start ééN200 met de werkzaamheden. Vanaf half mei is de zuidelijke brug afgesloten voor het verkeer. Op de noordelijke brug is dan in iedere rijrichting één rijstrook beschikbaar voor verkeer. Fietsers en voetgangers worden omgeleid. Eind mei start de sloop van de zuidelijke brug, de vervanging van de duiker bij de Polanenkade, de vervanging van de riolering en de herinrichting, beide aan de zuidzijde van Halfweg.

Belangrijkste onderwerpen

Er werden veel vragen gesteld over de hoogte van de nieuwe brug, of pleziervaartuigen/bootjes tijdens de werkzaamheden kunnen blijven varen op Zijkanaal F, hoe de ontsluiting van de dubbele buurt tijdens de werkzaamheden wordt geregeld en of de weg hoger komt te liggen, vanwege de grond die nu is aangebracht. Het antwoord op deze vragen leest u hier.

Chroom-6

Uit onderzoek blijkt dat op de noordelijke Boezembrug en de later bijgebouwde fietsburg Chroom-6 is aangetroffen, zoals bij veel oude stalen bruggen. Chroom-6 komt vrij bij het spuiten met chroomhoudende verf of door het geverfde oppervlak te stralen, schuren, slijpen, zagen of verhitten. Stof waar Chroom-6 in zit komt dan in de lucht. We kiezen bij de sloop van de Boezembruggen voor het kapot knippen van de stalen brug en voeren het staal in containers af. Hierdoor komen geen dampen en/of stof vrij waardoor er geen risico is voor de omgeving. De verfschilfers die bij het knippen vrijkomen vallen op de pontons die ééN200 in het water legt. Deze schilfers worden met speciale stofzuigers verzameld. De specialisten die de sloop uitvoeren, dragen preventief persoonlijke beschermingsmiddelen. Voor het slopen van de burg is een sloopmelding nodig en het vooraf indienen van een sloopveiligheidsplan is verplicht. Hier leest u meer over chroom-6.

Blijf op de hoogte

Wilt u op de hoogte blijven van het project De Nieuwe N200? Houd dan de website www.denieuwen200.nl in de gaten. Of volg het project via Facebook.com/denieuwen200, Twitter (@denieuwen200) en Instagram (@denieuwen200).

Veel belangstelling voor de stand van De Nieuwe N200. Ook wethouder Marja Ruigrok nam een kijkje bij onze stand.