Nieuwe n200
  • Wat is de Nieuwe N200?
  • De werkzaamheden
  • Fietsers
  • Veelgestelde vragen
  • Initiatiefnemers
  • Werk in beeld
  • Contact
  • Zoeken

Zoeken binnen de website

Halfweg: een nieuwe brug en meer groen

De nieuwe brug en de herinrichting van de weg geven Halfweg een nieuwe uitstraling: groener en veiliger. We richten de brug en de weg zo in dat ze meer passen bij het dorpse karakter van Halfweg. Ook de openbare ruimte knappen we op. Veel van deze werkzaamheden voeren we uit op verzoek van de gemeente Haarlemmermeer.

  1. Home
  2. Wat is de Nieuwe N200?
  3. Wat gebeurt waar?
  4. Halfweg
  5. Wat gaat er gebeuren?

Wat gebeurt er in Halfweg?

Werkzaamheden
Planning
Hinder en bereikbaarheid
Previous Next

Werkzaamheden

Een nieuwe brug, meer groen en meer ruimte voor fietsers en voetgangers.

  • We vervingen de Boezembruggen door één brug. Dit gebeurde op zo'n manier dat het verkeer tijdens de werkzaamheden door kon blijven rijden. De nieuwe brug kreeg een scherpere bocht. Dat dwingt automobilisten om rustiger over de brug te rijden.
  • Naast de weg plaatsten we hagen en bomen. Dit op verzoek van de gemeente. Zo versterkt de weg het dorpse karakter.
  • Het huidige fietspad langs de N200 verbeterden we als onderdeel van de hoofdroute Haarlem - Amsterdam. 
  • De duiker ter hoogte van de Polanenkade vervingen we.
  • Op verzoek van de gemeente vervingen we het riool onder het Dokter Baumannplein en de Amsterdamsestraatweg.

> Lees meer over de werkzaamheden aan de N200.

Planning

In 2019 gebeurde er veel in Halfweg. De zuidelijke Boezembrug is volledig gesloopt en de pijlers van de nieuwe brug zijn al in het water geplaatst. Ook zijn we gestart met het vervangen van de duiker bij de Polanenkade. De nieuwe Boezembrug werd begin juni 2020 opengesteld voor autoverkeer. 

Op verzoek van de gemeente vervingen we ook de oude riolering onder het Dokter Baumannplein en de Amsterdamsestraatweg voor een nieuw stelsel. Zo pakten we alles in één keer aan, in plaats van na elkaar.

> Lees meer over de Planning

Hinder en bereikbaarheid

Tot einde zomer 2020 bouwen we het nieuwe brede voet- en fietspad langs de nieuwe brug. Tot die tijd is het voet- en fietspad naast de Boezembrug nog afgesloten.

> Lees meer over de Bereikbaarheid

 

Planning werkzaamheden Halfweg

Boezembrug

  • Sloop oude zuidelijke Boezembrug
  • Bouw funderingen en pijlers nieuwe Boezembrug
  • Realisatie bovenbouw Boezembrug
  • Openstelling
  • Sloop oude noordelijke Boezembrug
  • Bouw voet- en fietspad

Duiker Polanenkade

  • Vervangen duiker zuidkant N200
  • Vervangen duiker noordkant N200

Herinrichting parallelwegen en vervangen riolering

  • Vervangen riool zuidzijde N200, onder het Dokter Baumannplein en de Amsterdamsestraatweg.
  • Vervangen riool noordzijde N200, onder het Dokter Baumannplein en de Dubbele Buurt. 

Juni 2019 - zomer 2020

√ Gereed
√ Gereed
√ Gereed
√ Gereed
√ Gereed
- zomer 2020

Juni 2019 - voorjaar 2020
√ 
Gereed

√ Gereed

Juni 2019 - voorjaar 2020

√ Gereed
√ Gereed

 

Updates over de werkzaamheden in Halfweg

Regelmatig sturen we een update naar mensen die vlakbij de werkzaamheden in Halfweg wonen. Hier leest u alle updates over Halfweg: 

  • Update werkzaamheden Halfweg - mei 2020
  • Update werkzaamheden Halfweg - december 2019
  • Update werkzaamheden Halfweg - oktober 2019
  • Update werkzaamheden Halfweg - augustus 2019
  • Update werkzaamheden Halfweg - juni 2019

Sloop en bouw Boezembrug in beeld

Nieuwe Boezembrug Halfweg open voor autoverkeer

Op 8 juni om 02.00 uur ging de nieuwe Boezembrug in Halfweg open voor autoverkeer. Per rijrichting kwamen twee rijstroken beschikbaar. “De nieuwe Boezembrug is veel ruimer en overzichtelijker dan voorheen. De bocht is vloeiender dan bij de oude brug uit 1925. Ook komt Halfweg meer tot zijn recht”, aldus Jeroen Paap weginspecteur bij Rijkswaterstaat.

Asfalteren nieuwe Boezembrug

Op 22 april 2020 startte ééN200, aannemer voor De Nieuwe N200, met het asfalteren van de nieuwe Boezembrug in Halfweg. In twee dagen is deze klus geklaard. Het kersverse asfalt op het brugdek maakt het ontwerp van de nieuwe Boezembrug en vooral de scherpere bocht voor het eerst goed zichtbaar. Wie straks vanuit Haarlem naar Halfweg rijdt, ziet het open water en de markante kerktorens van het dorpje. De geplante jonge bomen en hagen langs de N200 en de herinrichting van de parallelwegen, accentueren het dorpse karakter van Halfweg.

Deze ligger verbindt oevers Zijkanaal F Halfweg

Op maandagavond 2 maart 2020 vierde het project De Nieuwe N200 dat de brugverbinding werd gelegd tussen de twee oevers van het zijkanaal F in Halfweg. Stakeholders, opdrachtgevers én buurtbewoners waren getuige van de historische gebeurtenis, toen de eerste betonnen ligger van het laatste veld werd gelegd. Op dinsdag 3 maart werden de laatste liggers gelegd. Toen was de basis van de nieuwe Boezembrug af en kon aannemer ééN200 de brug verder opbouwen.

Inhijsen langste liggers Boezembrug

In Halfweg zijn op 12 februari 2020 de langste liggers van de nieuwe Boezembrug op locatie gearriveerd. De betonnen liggers zijn wel 47 meter lang en zijn bestemd voor het tweede veld van de brug. Vandaag leggen we de laatste liggers van dit veld. Hoe ging het vervoer van deze reuzen in zijn werk? En hoe ziet het leggen ervan eruit? Dat laten we je graag zien!

Eerste liggers nieuwe Boezembrug gelegd

Dinsdagavond 21 januari 2020 bereikte het project De Nieuwe N200 weer een mijlpaal: de eerste zeven van in totaal 42 betonnen liggers zijn geplaatst. De liggers zijn met speciaal konvooi naar Halfweg gebracht en met twee hijskranen een voor een op de steunpunten gelegd. Het is een beproefde manier van werken; zo ging het ook in 1925 toen de huidige Boezembrug in Halfweg werd gebouwd.

Plaatsen buitenkant eerste brugpijlers Boezembrug Halfweg

Bij de Boezembrug in Halfweg is op 4 december 2019 de buitenkant van de eerste brugpijlers geplaatst! De buispalen voor de nieuwe brug staken al van 20 meter diepte boven het water uit. We plaatsten de buitenkant van de brugpijlers daaromheen, waarna we er bewapening in plaatsen en beton in stortten. Zo maakten we een stevige fundering voor de nieuwe Boezembrug.

 

Ploffen van de zuidelijke Boezembrug

Op dinsdag 18 juni 2019 is de eerste pijler van de oude Boezembrug in Halfweg gecontroleerd geïmplodeerd. Er zijn gaten in de pijler geboord, waarin explosieven zijn gestopt met springstof speciaal voor dit soort werk. Hiermee kun je heel gecontroleerd iets instabiel maken. Alles werd afgedekt met rubberen matten (van oude vrachtwagenbanden) om te voorkomen dat er brokken rondvlogen. Door deze methode is de pijler in kleinere stukken verbrokkeld die vervolgens worden verwijderd.

Start sloop oudste Boezembrug
 

Op 4 juni 2019 was aannemerscombinatie ééN200 in opdracht van het project De Nieuwe N200 begonnen met de sloop van de oudste Boezembrug (1925) bij Halfweg. De brug werd in zes delen - van west naar oost - gesloopt.

Wat gebeurt waar?

Halfweg

Een nieuwe brug, meer groen en meer ruimte voor fietsers en voetgangers
halfweg.png

Halfweg-Seineweg

Een veilige dijk door dijkverhoging en een betere doorstroming dankzij groot wegonderhoud
161012_img_7963_haarlemmerweg.jpg

Seineweg - Admiraal de Ruijterweg

Een groene en overzichtelijke stedelijke weg in het hart van Sloterdijk
admiraalderuyterweg.png

Vragen

Stel uw vraag

Via Facebook: www.facebook.com/DeNieuweN200
Via Twitter: @DeNieuweN200

Bekijk de veelgestelde vragen

of bel ons
Landelijke informatielijn Rijkswaterstaat: 0800-8002
Meer contactgegevens

Delen

Deel deze pagina

  • Facebook
  • LinkedIn
  • Twitter
  • Google Plus
  • Email
  • Disclaimer
  • Cookies en privacy

DE NIEUWE N200 IS EEN GEZAMENLIJK INITIATIEF VAN:

logo-waterschap_agv

gemeente_amsterdam

waternet

rws