De nieuwe brug en de herinrichting van de weg geven Halfweg een nieuwe uitstraling: groener en veiliger. We richten de brug en de weg zo in dat ze meer passen bij het dorpse karakter van Halfweg. Ook de openbare ruimte knappen we op. Veel van deze werkzaamheden voeren we uit op verzoek van de gemeente Haarlemmermeer.
Een nieuwe brug, meer groen en meer ruimte voor fietsers en voetgangers.
In 2019 gebeurde er veel in Halfweg. De zuidelijke Boezembrug is volledig gesloopt en de pijlers van de nieuwe brug zijn al in het water geplaatst. Ook zijn we gestart met het vervangen van de duiker bij de Polanenkade. De nieuwe Boezembrug werd begin juni 2020 opengesteld voor autoverkeer.
Op verzoek van de gemeente vervingen we ook de oude riolering onder het Dokter Baumannplein en de Amsterdamsestraatweg voor een nieuw stelsel. Zo pakten we alles in één keer aan, in plaats van na elkaar.
Tot einde zomer 2020 bouwen we het nieuwe brede voet- en fietspad langs de nieuwe brug. Tot die tijd is het voet- en fietspad naast de Boezembrug nog afgesloten.
Boezembrug
Duiker Polanenkade
Herinrichting parallelwegen en vervangen riolering
|
Juni 2019 - zomer 2020 √ Gereed Juni 2019 - voorjaar 2020 √ Gereed |
Regelmatig sturen we een update naar mensen die vlakbij de werkzaamheden in Halfweg wonen. Hier leest u alle updates over Halfweg:
Op 8 juni om 02.00 uur ging de nieuwe Boezembrug in Halfweg open voor autoverkeer. Per rijrichting kwamen twee rijstroken beschikbaar. “De nieuwe Boezembrug is veel ruimer en overzichtelijker dan voorheen. De bocht is vloeiender dan bij de oude brug uit 1925. Ook komt Halfweg meer tot zijn recht”, aldus Jeroen Paap weginspecteur bij Rijkswaterstaat.
Op 22 april 2020 startte ééN200, aannemer voor De Nieuwe N200, met het asfalteren van de nieuwe Boezembrug in Halfweg. In twee dagen is deze klus geklaard. Het kersverse asfalt op het brugdek maakt het ontwerp van de nieuwe Boezembrug en vooral de scherpere bocht voor het eerst goed zichtbaar. Wie straks vanuit Haarlem naar Halfweg rijdt, ziet het open water en de markante kerktorens van het dorpje. De geplante jonge bomen en hagen langs de N200 en de herinrichting van de parallelwegen, accentueren het dorpse karakter van Halfweg.
Op maandagavond 2 maart 2020 vierde het project De Nieuwe N200 dat de brugverbinding werd gelegd tussen de twee oevers van het zijkanaal F in Halfweg. Stakeholders, opdrachtgevers én buurtbewoners waren getuige van de historische gebeurtenis, toen de eerste betonnen ligger van het laatste veld werd gelegd. Op dinsdag 3 maart werden de laatste liggers gelegd. Toen was de basis van de nieuwe Boezembrug af en kon aannemer ééN200 de brug verder opbouwen.
In Halfweg zijn op 12 februari 2020 de langste liggers van de nieuwe Boezembrug op locatie gearriveerd. De betonnen liggers zijn wel 47 meter lang en zijn bestemd voor het tweede veld van de brug. Vandaag leggen we de laatste liggers van dit veld. Hoe ging het vervoer van deze reuzen in zijn werk? En hoe ziet het leggen ervan eruit? Dat laten we je graag zien!
Dinsdagavond 21 januari 2020 bereikte het project De Nieuwe N200 weer een mijlpaal: de eerste zeven van in totaal 42 betonnen liggers zijn geplaatst. De liggers zijn met speciaal konvooi naar Halfweg gebracht en met twee hijskranen een voor een op de steunpunten gelegd. Het is een beproefde manier van werken; zo ging het ook in 1925 toen de huidige Boezembrug in Halfweg werd gebouwd.
Bij de Boezembrug in Halfweg is op 4 december 2019 de buitenkant van de eerste brugpijlers geplaatst! De buispalen voor de nieuwe brug staken al van 20 meter diepte boven het water uit. We plaatsten de buitenkant van de brugpijlers daaromheen, waarna we er bewapening in plaatsen en beton in stortten. Zo maakten we een stevige fundering voor de nieuwe Boezembrug.
Op dinsdag 18 juni 2019 is de eerste pijler van de oude Boezembrug in Halfweg gecontroleerd geïmplodeerd. Er zijn gaten in de pijler geboord, waarin explosieven zijn gestopt met springstof speciaal voor dit soort werk. Hiermee kun je heel gecontroleerd iets instabiel maken. Alles werd afgedekt met rubberen matten (van oude vrachtwagenbanden) om te voorkomen dat er brokken rondvlogen. Door deze methode is de pijler in kleinere stukken verbrokkeld die vervolgens worden verwijderd.
Op 4 juni 2019 was aannemerscombinatie ééN200 in opdracht van het project De Nieuwe N200 begonnen met de sloop van de oudste Boezembrug (1925) bij Halfweg. De brug werd in zes delen - van west naar oost - gesloopt.
Stel uw vraag
Vragen over de weg? Neem contact op met de Landelijke Informatielijn van Rijkswaterstaat via 0800-8002 of het online contactformulier.
Voor andere vragen kunt u terecht bij de gemeente waar u woont.
Gemeente Amsterdam: bel 14 020 of ga naar amsterdam.nl/contact.
Gemeente Haarlemmermeer: bel 0900-1852 of maak een afspraak.
Vragen over de drinkwatertransportleidingen of de dijk kunt u stellen op waternet.nl/contact.
Deel deze pagina